Data: 12.10.2013
Vârsta: 11-15 ani
Tema: Despre land
art: arta în natură și cu natură
Pentru a putea
vorbi despre land art, trebuie să
începem prin a explica termenul. Dar, acest lucru nu putem să-l facem fără a
avea câteva cunoștințe de bază despre istoria artei.
Așa am început:
am făcut o foarte scurtă trecere prin artă de-a lungul vremii cu exemple importante
pe care le-am vizionat și discutat împreună cu copii, pentru ca mai apoi să
ajungem la momentul land art.
În limba română temenul nu are un sinonim pe deplin acceptat de
specialiști, dar în ultima vreme se încetățenește termenul de ”artă în peisaj”.
Ca gen de artă, avem de-a face cu o mișcare inovatoare a mijloacelor de
expresie în arta contemporană prin descoperirea forței de expresie a unor
materiale umile, cum ar fi biete crengi
cazute, frunze uscate, scânduri vechi, sârme ruginite. E de la sine înțeles
că se exclud materialele de lucru ale artelor așa-zis traditionale, nobile, ca
pictura pe pânză, modelajul în lut, gravura de orice fel. Diferența majoră
consta totuși în altceva, și anume în complexitatea limbajului și a mesajului
plastic. La fel de important este faptul ca
land-art-ul poate fi imaginat numai și numai în peisaj. Deci, trebuie
subliniat mesajul sau ecologic.
Pentru a fi și mai bine înțeles termenul am vizionat un film deosebit despre un land artist Andy Goldsworthy intitulat Rivers and Tides. (mai multe detalii găsiți accesând aici). Cu greu ne-am putut desprinde de arta lui în și cu natură. E de-a dreptul uluitor ce sursă de inspirație poate fi o simplă creangă sau traseul un râu văzut din avion...
Asta am încercat și noi să facem, să ne jucăm cu natura, să remodelăm un cadru natural atât de obișnuit nouă. Ce-am făcut mai exact? Folosindu-ne de pigmenți naturali am pictat frunzele unui pomișor din curtea bisericii, mai apoi am ”crescut” pe el frunze de la alt copac, am brodat iarba cu frunze. Entuziasmul atât a celor mari cât și a celor mici a fost evident... (rugăm părinții să ne ierte pentru că au avut puțin mai mult de spălat după acest experiment artistic).
Și acum concluziile...
DE CE LANDART? ...ne dezvoltă creativitatea. Este un mod de învățare despre ecosistem prin joacă
CUM FACEM LANDART? ...ne folosim de tot ce ne dă natura. Exploram, adunăm, alegem locul, stabilim ideea-conceptul, stabilim cum vom face, apoi tragem concluziile și învățăm. Lucrare rămâne prin document foto.
UNDE? ...oriunde în natură
CÂND? ...în orice anotimp
”Lucrarea mea poate dispărea ca sculptură dar pietrele în sine nu vor
dispărea, ele vor fi întotdeauna pe pământ. Piatra este simbolică, pentru mine
ea este materia din care e făcut Pământul. Fiecare piatră de pe pământ e
diferită în felul în care fiecare fulg de zăpadă e diferit, după cum fiecare
amprentă digitală este diferită. Sunt idei despre varietatea cosmică.” (Richard
Long, land-artist)
Laura Petru, artist plastic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu