sâmbătă, 28 ianuarie 2012

Manuscrise vechi. Vizită la Muzeul Catedralei


Activitate

Data: 28.01.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema:  Manuscrise vechi. Vizită la Muzeul Catedralei

Obiective:
-         să vizualizeze manuscrisele, icoanele, obiectele de cult expuse şi să plaseze în timp vechimea lor;
-         să conştientizeze importanţa acestor obiecte şi să explice de ce se păstrează la muzeu;
-         să explice sensul cuvântului „manuscris” şi să enumere câteva din manuscrisele pe care le-au văzut;
-     să-şi aducă aminte despre creaţia lui Dumnezeu şi să coloreze imaginile dintr-o cărticică despre zilele creaţiei

Materiale necesare:
o       cărticele cu zilele creaţiei pregătite dinainte;
o       creioane colorate

Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute: 
  •   Tatăl nostru;
  •  Rugăciune la intrarea în clasă;
  •  Rugăciunea de dimineaţă
- Activitatea se desfăşoară în muzeu, unde ne aşezăm în semicerc. 

 - Ne amintim despre activitatea precedentă: Despre Psalmi. Cununa anului; şi faptul că la sfârşitul activităţii fiecare copilaş a primit un plic şi trei foi / cartoane ce reprezintă primele pagini din cărticica ce se va numi Din Psalmi Cetire...
- Discutăm despre cum sunt primele litere de pe cele trei foi/cartoane (ornamentate) şi cu ce seamănă (cu literele din manuscrise); despre conţinutul manuscriselor (Sfânta Scriptura; Evanghelia; diferite cărţi de cult, folosite la slujbe).
- Îi anunţ pe copii că la finalul celor 9 activităţi, vor avea şi ei o cărticică ce va semăna cu un manuscris: cu fragmente din Sfânta Scriptură (Cartea Psalmilor), cu litere frumoase, colorate de ei, învelită şi legată în piele; menţionez, de asemenea, că versetele din cărticică sunt versete din Psalmi, ce se referă la zilele creaţiei. Astfel că, mai întâi este necesar să ne amintim despre cum a creat Dumnezeu lumea văzută.
- Copiii primesc cărticelele cu zilele creaţiei, pregătite dinainte.
(Materiale folosite:    - carton A4 pentru coperţi;
- 6 foi A5 de diferite culori pale;
- panglică pentru legat) 
            - Mai întâi, îi rog pe copii să închidă ochii, să-şi astupe urechile şi să rămână astfel, preţ de câteva secunde. Apoi discutăm despre: cum a fost? ce aţi văzut? ce aţi auzit?; aşa a fost la început: întuneric şi pustiu. Dumnezeu a creat lumea din nimic, cu multă dragoste.


- Vorbim, pe rând, despre fiecare zi a creaţiei şi copiii colorează imaginile de pe fiecare pagină. 











            - La sfârşit, ne rugăm cu rugăciunea Toţi cu inima curată...

sâmbătă, 21 ianuarie 2012

Copierea icoanei pe calc

Etapa I - Alegerea icoanei și copierea icoanei pe calc.






Despre Psalmi. Cununa anului


Activitate

Data: 21.01.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Psalmii. Ps.64, 12; 73, 17, 18


Obiective:
-      să-şi aduca aminte care sunt sărbătorile de iarnă (Naşterea Domnului; Sf. Vasile cel Mare, Botezul Domnului; Sf. Ioan Botezătorul);
-         să reţină / să-şi reamintească faptul că anul calendaristic are 365 de zile;
-         să precizeze ce sunt psalmii şi să-i descopere ca pe o cale de rugăciune deplină;
-         să confecţioneze o cunună a anului

Materiale necesare:
o       cununi confecţionate dintr-un covoraş din nucă de cocos, înfăşurate cu sfoară din iută;
o       steluţe, frunze, flori, brăduţi, brăduţi, fluturaşi din hârtie colorată, obţinute în urma perforării;
o       perforatoare speciale;
o       aţă
Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
  • Tatăl nostru; 
  • Rugăciune la intrarea în clasă;
  • Rugăciunea de dimineaţă
- Ne amintim despre sărbătorile de iarnă ce au trecut (Naşterea Domnului, Sf. Vasile cel mare, Botezul Domnului, Sf. Ioan Botezătorul) şi despre cât sunt de importante.
 - Discutăm despre împărţirea timpului, despre anul calendaristic,  depre anotimpuri, luni şi zile. Le voi citi copiilor ultima pagină din  Anul cu sărbători şi anul fără sărbători  (vezi : Irina Nicolau, Ghidul sărbătorilor româneşti, Humanitas, 1998, p. 124).
- Pornind de la textul Irinei Nicolau, le arăt un şirag cu 356 de mărgele colorate - anul 2012. Copiii ating mărgelele care simbolizează duminicile şi sărbătorile (aurii), zilele de post (maro), zilele obişnuite (colorate diferit şi de mărimi diferite). Apoi, le prezint anul fără sărbători: o aţă pe care sunt înşirate o mulţime se scame (ghemotoace de lână albe) – anul fără sărbători. Copiii sunt încântaţi de şiragul de mărgele colorat, pe care-l mai numim şi „cununa anului”.




Vorbim despre psalmi, atât cât să poată înţelege (aici).
- Citim din Psalmul 64,12 : Vei binecuvânta cununa anului bunătăţii Tale şi câmpiile Tale se vor umple de roade grase.” şi explicăm.

Activitatea practică: Realizarea cununii anului 2012
o       Fiecare copil primeşte o cunună confecţionată dintr-o bucată de covoraş de cocos, înfăşurată cu sfoară din iută;
o       Se împarte cununa în  patru părţi egale, corespunzătoare celor patru anotimpuri;
o    Înşiră pe o aţă forme diverse, din hârtie colorată, corspunzătoare fiecărui anotimp în parte, obţinute prin perforare;
o       Se înfăşoară aţa cu frunze, flori, fluturaşi, steluţe, brazi în jurul cununii, astfel încât să se „vadă” cele patru anotimpuri 






Copiii vor strânge într-un plic, la fiecare activitate, foile/cartoanele cu tema și psalmii despre care s-a vorbit.

Prima literă este decorativă și va fi colorată cu carioci subțiri.


La finalul celor 9 activități, foile/cartoanele se vor aduna într-o cărticică despre Psalmi: Din Psalmi cetire...
 

La sfârşit, mai citim o dată Ps.64, 12; 73, 17, 18 şi rostim rugăciunea de mulţumire, Toţi cu inima curată.