sâmbătă, 31 octombrie 2009

Măsuţe suport


Activitate

Vârsta: 4-8 ani
Obiective:
-         să conştientizeze importanţa locului de rugăciune din casele noastre;
-         să utilizeze unelte simple de lucru pentru realizarea măsuţelor din lemn;
-         să-şi formeze şi să-şi consolideze unele abilităţi practice, specifice nivelului de dezvoltare motrică.
-         să realizeze lucrări practice inspirate din natură şi viaţa cotidiană, valorificând deprinderile de lucru însuşite.

Materiale necesare:
- lemne dinainte pregătite pentru măsuţe (preasamblate);
- lipici pentru lemn;
- bormaşină (două)
- şuruburi

Coordonator: ing. Mihai Furtos

Desfăşurarea activităţii:

La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
  • Tatăl nostru;
  • Rugăciune la intrarea în clasă;
  •  Rugăciunea de dimineaţă

După rugăciuni, îi voi întreba pe copii despre locul în care ne-am rugat (în faţa altarului, în biserică) şi ne vom reaminti ceea ce am realizat în cadrul activităţilor anterioare: crucile din lemn împodobite cu busuioc, semnele de carte, candelele, lumânările şi icoanele deja realizate. Unde le vor aşeza pe toate? Vor descoperi ei înşişi că mai au nevoie de un suport unde să aşeze toate aceste lucruri.
În întâlnirea de astăzi, vor avea de realizat suportul pe care vor aşeza obiectele deja confecţionate, locul de rugăciune propriu-zis.
Coordonatorul împarte fiecăruia dintre ei lemnele pentru realizarea măsuţelor suport: 4 picioare, blatul măsuţelor, alte lemne dinainte pregătite, necesare lucrării. Fiecare, lipeşte mai întâi, după indicaţii, picioarele măsuţei cu lipiciul special, fiind supravegheaţi de coordonatorul activităţii.
  Apoi, fiecare copil, ajutat de coordonator, va folosi bormaşina pentru a fixa şuruburile în fiecare picior al măsuţei. În felul acesta, măsuţele suport sunt fixate şi se pot finaliza. Se lasă cu picioarele în sus, până se usucă lipiciul.
            Acum sunt pregătite pentru a li se da utilitatea pentru care au fost confecţionate!
La sfârşit, ne rugăm cu rugăciunea Toţi cu inima curată.

sâmbătă, 24 octombrie 2009

Icoana fereastră spre cer


Activitate

Vârsta: 4-8 ani
Obiective:
-         să recunoască icoana între alte tablouri
-         să înţeleagă rostul icoanelor în cultul religios;
-         să-şi formeze şi să-şi consolideze unele abilităţi practice, specifice nivelului de dezvoltare motrică;
-         să realizeze o icoana în tehnica litografiei, prin şlefuirea lemnului şi lipirea icoanei pe lemn.

-         Materiale necesare:
- lemne pentru icoane;
- şmirglu;
- aracet;
- icoana Maicii Domnului tipărită pe carton

Coordonator: artist plastic Ana Maria Cuteanu

Desfăşurarea activităţii:

La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
  • Tatăl nostru;
  • Rugăciune la intrarea în clasă;
  •  Rugăciunea de dimineaţă

După rugăciuni, îi voi întreba pe copii despre locul în care ne-am rugat (în faţa altarului, în biserică) şi ne vom reaminti ceea ce am realizat în cadrul activităţilor anterioare: crucile din lemn împodobite cu busuioc, semnele de carte, candelele şi lumânările. Îşi vor aminti despre candele şi lumânări şi necesitatea aprinderii lor în faţa icoanelor. Apoi, vom discuta despre icoane şi însemnătatea lor. Icoana este ca o fereastră spre cer. Privind-o, ne putem apropia de Dumezeu mai uşor. Atunci când vrem să ne amintim de cineva drag, privim fotografia persoanei la care ne gândim şi parca ne alină dorul. La fel şi cu icoana, când vrem să vorbim cu Dumnezeu şi să Îl simţim aproape, imaginea Lui sau a oricărui sfânt, ne ajută să ne apropiem mai mult de Împărăţia Lui şi să ajungem într-o comuniune cu sfinţii.

Apoi copiii vor recunoaşte Persoanele sfinte din câteva icoane.
Vor primi, apoi, lemnele pe care trebuie să le pregătească pentru a lipi pe ele icoana Maicii Domnului. Le vor şlefui până devin netede. După îndepărtarea prafului, vor da un strat de aracet pe lemn şi aşteaptă să se usuce. Vor mai da încă un strat de aracet şi  vor lipi icoana cartonată. Când icoanele sunt lipite, se pun sub greutăţi, pentru a se lipi bine.
           
 La sfârşit, ne rugăm cu rugăciunea Toţi cu inima curată.

sâmbătă, 17 octombrie 2009

Despre albine; Hristos – Lumina lumii. Confecţionare lumânări, candelă


Activitate

Vârsta: 4-8 ani 
Obiective:
-         să recunoască albina între alte insecte;
-         să  povestească despre viaţa albinelor şi să afle felul în care se produce mierea şi ceara;
-         să înţeleagă rostul folosirii lumânărilor în cultul religios, în biserică, acasă;
-         să facă analogia dintre sintagma „Hristos este lumina lumii” şi lumina lumânărilor;
-         să-şi formeze şi să-şi consolideze unele abilităţi practice, specifice nivelului de dezvoltare motrică;
-         să confecţioneze lumânări din ceara.

Materiale necesare:
- imagini cu diferite aspecte din viaţa albinelor, pe suport electronic;  videoproiector;
- un fagure mare cu miere;
- foi din fagure de ceară, pentru confecţionrea lumânărilor şi sfoară de bumbac

Coordonatori: prof. Florina Jinga; dr. vet. Daniel Popovici

Desfăşurarea activităţii:

La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute: 
  
- Tatăl nostru;
Rugăciune la intrarea în clasă;
Rugăciunea de dimineaţă

- Discutăm despre locul în care ne-am rugat (în faţa altarului, în biserică) şi ne reamintim ceea ce am realizat în cadrul activităţilor anterioare: crucile din lemn împodobite cu busuioc, semnele de carte şi candelele.
- Discutăm despre candele şi necesitatea aprinderii lor în faţa icoanelor, explicându-le sintagma „Hristos este lumina lumii”. Aşa cum învăţăturile Mântuitorului şi Sfânta Împărtăşanie ne luminează sufletele, curăţindu-le şi înnoindu-le, aşa flacăra candelei sau a lumânării străluceşte în faţa icoanelor, amintindu-ne de lumina Mântuitorului Hristos. Le voi explica, de asemenea, copiilor că lumânările sunt făcute din ceară curată, făcută de albine, şi repezintă, prin arderea lor, jertfa, sacrificiul de sine.

- Apoi copiii vizionează imagini cu aspecte din viaţa albinelor şi le vor fi descrise stadiile prin care trec albinele. Coordonatorul activităţii le-a vorbit nu numai despre miere, cât şi despre polen, propolis şi alte foloase ale albinelor.



- Copiii gustă dintr-un fagure cu miere. După ce s-au îndulcit cu miere şi au înţeles că ceara din care e făcut fagurele nu se mănâncă, a primit fiecare câte o foaie de ceară. Din aceasta copiii au învăţat, cu răbdare, să confecţioneze lumânări, înfăşurând cu atenţie şi strâns ceara, în jurul unei sfori de bumbac.


\

- La sfârşit, când lumânările au fost aproape gata, le-au finalizat, având grijă de capetele lumânărilor.
             - Ne rugăm cu rugăciunea Toţi cu inima curată.

sâmbătă, 3 octombrie 2009

Busuiocul - plantă sfinţitoare; plantă aromatică


Activitate 
Vârsta: 4-8 ani
Obiective:
-         să recunoască planta numită busuioc şi să-şi împodobească crucile cu busuioc;
-         să  povestească legenda busuiocului şi să conştientizeze importanţa acestei plante în biserică;
-         să afle felul în care se cultivă busuiocul şi să planteze fire de busuioc în curtea bisericii;
-         să-şi formeze şi să-şi consolideze unele abilităţi practice, specifice nivelului de dezvoltare motrică;
-         să prepare o salată capresse

 Materiale necesare:
- plante verzi de busuioc pentru împodobit crucile; 
- fire de busuioc cu rădăcină pentru plantare; săpăligi; 
- ingrediente salată capresse: roşii, ulei de măsline, mozzarela, sare, frunze proaspete de busuioc    

Coordonator:  prof. Rodica Poganu

Desfăşurarea activităţii:
La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
  • Tatăl nostru;
  • Rugăciune la intrarea în clasă;
  •  Rugăciunea de dimineaţă

După rugăciuni, îi voi întreba despre locul în care ne-am rugat ( în faţa altarului, în biserică) şi ne vom reaminti ceea ce am realizat în cadrul activităţilor anterioare: crucile din lemn, candelele şi semnele de carte. Apoi le voi arăta busuiocul, solicitându-i să îl recunoască. Aşezaţi în semicerc, copiii vor asculta legenda busuiocului, reţinând importanţa busuiocului în viaţa Bisericii.
 Pornind de la istorioara povestită, copiii vor înţelege mai uşor ceea ce au de făcut: să împodobească crucile cu busuioc. De asemenea, trebuie să reţină ca atunci când planta se usucă, să adune seminţele, să le păstreze şi să le semene într-un ghiveci sau în grădină pentru a răsări o plantă nouă.
            Apoi, copiii împreună cu coordonatorii, ies în curte şi, câte doi, plantează fire de busuioc.


          Întorcându-se în spaţiul clubului „Peştişorul de aur”, cei mici prepară o salată capresse. Fiecare copil taie bucăţele de mozarella (folosind cuţite de plastic), roşii, frunze proaspete de busuioc. Apoi le amestecă, se adaugă ulei de măsline şi puţină sare. Când au terminat salata, se împarte tuturor şi mănânca fiecare din ceea ce au preparat.
            La sfârşit, ne rugăm cu rugăciunea Toţi cu inima curată.