sâmbătă, 30 octombrie 2010

Despre toacă – poveste, obiceiuri, confecţionare

Dupa ce li s-a explicat copiilor ce este toaca (asa cum Noe chema animalele pe corabie înainte de potop, bătând toaca, așa preoții ne cheama la slujba în arca bisericii, prin toaca sau bătaia clopotului), fiecare copil primește o bucata de lemn de aprox 40 cm lungime, cu două găuri în partea de sus, pentru a lega o agățătoare. 



Copiii pictează toaca, iar în loc de ciocan, primesc câte o lingura de lemn. Acasă, copiii își cheamă la rugăciune părinții și frații, bătând toaca.






sâmbătă, 23 octombrie 2010

Pictură – Icoană pe sticlă – Răstignirea Domnului

Icoana pe sticla este o ramură a artei populare. Și de această dată am încercat să înțelegem și acest meșteșug pictând pe sticlă icoana Răstignirii Domnului. 
Prima etapă a fost transpunerea pe dosul sticlei a desenului...


....iar mai apoi am început să punem culoarea...




sâmbătă, 16 octombrie 2010

Arta ţesutului – Ţesutul covoarelor - în parteneriat cu Facultatea de Arte şi Design, Timişoara

Atelierul despre Arta țesutului l-am facut la Facultatea de Arte și Design sub atenta îndrumare a dl. asist.dr. Victor Gingiu. Mai întâi am povestit puțin despre războiul de țesut, iar mai apoi despre tehnica țesutului. L-am ascultat cu toții foarte atenți așteptând cu nerăbdare să ne punem și noi la lucru.

Și acum la treabă ... bucuria noastră, să cotrobăim și sa descâlcim ițele....

După ce ne-am pregătit materialele trecem la război (de țesut evident :-))

Ajutați de părinți, iar mai apoi singurei, am reușit să deprindem câte puțin din arta țesutului








 Multă atenție și îndemânare ne-a trebuit ca să transformăm ața colorată în mici semne de carte.



Dar ne-am bucurat cu toții când am vazut ce frumos este să țesem...


sâmbătă, 9 octombrie 2010

Tradiţii – Recunoaştem obiectele? (diferite obiecte tradiţionale, folosite într-o gospodărie din Banat)

Copii au fost împărțiți în 2 grupe, băieți și fete, și au încercat să identifice diferite obiecte de uz casnic tradiționale, dintr-o gospodărie din Banat.
Băieții au smicurat porumb.


Fetele au făcut șezătoare, învățând să coasă și să toarcă.

...au văzut câteva obiecte și au înțeles la ce se foloseau.





sâmbătă, 2 octombrie 2010

Re Lut 2010

În 2 octombrie 2010 am participat cu toții, cu mic cu mare la Expoziția interactivă de ceramică remixată Re Lut eveniment organizat de Asociația Re Cult la Muzeul Satului Bănățean.

Aici am lucrat alături de meșteri olari și artiști ceramiști și am învățat cum să lucrăm cu roata olarului. Ne-au ajutat studenți și cadre didactice de la Facultatea de Arte și Design din Timișoara.














ArteNative. Ludoteca tradițională


ArteNative. Ludoteca tradiţională

În orizontul tradiţional, omul este meşteşugarul congenital, care îşi desăvârşeşte abilităţile încă din primele momente ale vieţii sale. Până la o vreme, aceasta se petrece prin joc şi voie bună; aici, jocul este metoda prin care copilul descoperă înţelepciunea şi iubirea.
Programul ArteNative. Ludoteca tradiţională propune un mediu de valorificare prin joc a acestui univers devenit intim şi, totodată, o cale de aducere la lumină a unor iscusinţe care, în contextul educaţional actual, tind să fie refuzate copilului. Efortul nostru se concretizează prin organizarea de activităţi practice, menite să asigure dezvoltarea plenară a celor implicaţi. Aceste activităţi sunt de inspiraţie tradiţională şi se bazează pe concepţia iudeo-creştină despre artă şi meşteşug, ca lucrări care implică fiinţial omul şi îl împlinesc după chipul şi spre asemănarea întru care a fost creat.

Atelierele ludice  se concretizează în activităţile ce se  desfăşoara pe parcursul a 8 întâlniri cu copiii (4-12 ani), sâmbăta, între orele 10-12, la Clubului pentru copii al Fundaţiei Antimis, Peştişorul de aur.
Copiii vor fi împărţiţi pe grupe, pe vârste şi în funcţie de atelierele la care participă.

           Obiective:
-          dezvoltarea interesului pentru artă (pictură, modelaj, sculptură) şi tradiţii, realizarea unei ed. interdisciplinare;
-          familiarizarea şi aplicarea criteriilor estetice şi morale în aprecierea valorilor culturale;
-          dezvoltarea unor abilităţi practice în vederea valorificării culturii tradiţionale şi a patrimoniului cultural imaterial;
-          dezvoltarea inteligenţei creatoare, a intuiţiei şi a imaginaţiei copiilor
-          dezvoltarea personală a copiilor prin cunoaştere de sine şi a celorlalţi, pornind de la integrarea unui eveniment semnificativ în cadrul colectivului;

Tema de lucru a programului este „Intrarea în Biserică a Maicii Domnului” (Vovidenia), ca sărbătoare cu ocazia căreia se celebrează, între altele, un anumit model educaţional tradiţional, bazat pe creşterea spirituală a copilului şi pe cultivarea unor abilităţi specifice. Astfel, în tradiţia iudaică, se obişnuia ca fetele să fie aduse la Templu de la vârsta de 3 ani. Până la vârsta de 15 ani, ele se familiarizau cu prevederile Legii şi în acelaşi timp deprindeau anumite meşteşuguri tradiţionale. În mediile tradiţionale din zona rurală, sărbătoarea este asociată metaforei deschiderii universurilor şi metaforei luminii, ca element simbolic indispensabil cunoaşterii.


Programul Atelierelor ludice:

- coordonator – Laura Ioana Moldovan

- coordonator – Florina Jinga

- coordonator – Laura Ioana Moldovan

- coordonator – Florina Jinga

- coordonator – Florina Jinga

- coordonator – Cătălina Chelaru

- coordonator - Florina Jinga

- coordonator – Laura Ioana Moldovan