Dupa ce li s-a explicat copiilor ce este toaca (asa cum Noe
chema animalele pe corabie înainte de potop, bătând toaca, așa preoții ne
cheama la slujba în arca bisericii, prin toaca sau bătaia clopotului), fiecare
copil primește o bucata de lemn de aprox 40 cm lungime, cu două găuri în partea
de sus, pentru a lega o agățătoare.
Copiii pictează toaca, iar în loc de
ciocan, primesc câte o lingura de lemn. Acasă, copiii își cheamă la rugăciune părinții și frații, bătând toaca.
Pagini
▼
sâmbătă, 30 octombrie 2010
sâmbătă, 23 octombrie 2010
Pictură – Icoană pe sticlă – Răstignirea Domnului
Icoana pe sticla este o ramură a artei populare. Și de această dată am încercat să înțelegem și acest meșteșug pictând pe sticlă icoana Răstignirii Domnului.
Prima etapă a fost transpunerea pe dosul sticlei a desenului...
....iar mai apoi am început să punem culoarea...
sâmbătă, 16 octombrie 2010
Arta ţesutului – Ţesutul covoarelor - în parteneriat cu Facultatea de Arte şi Design, Timişoara
Atelierul despre Arta țesutului l-am facut la Facultatea de Arte și Design sub atenta îndrumare a dl. asist.dr. Victor Gingiu. Mai întâi am povestit puțin despre războiul de țesut, iar mai apoi despre tehnica țesutului. L-am ascultat cu toții foarte atenți așteptând cu nerăbdare să ne punem și noi la lucru.
Și acum la treabă ... bucuria noastră, să cotrobăim și sa descâlcim ițele....
După ce ne-am pregătit materialele trecem la război (de țesut evident :-))
Ajutați de părinți, iar mai apoi singurei, am reușit să deprindem câte puțin din arta țesutului
Multă atenție și îndemânare ne-a trebuit ca să transformăm ața colorată în mici semne de carte.
Dar ne-am bucurat cu toții când am vazut ce frumos este să țesem...
Și acum la treabă ... bucuria noastră, să cotrobăim și sa descâlcim ițele....
După ce ne-am pregătit materialele trecem la război (de țesut evident :-))
Ajutați de părinți, iar mai apoi singurei, am reușit să deprindem câte puțin din arta țesutului
Multă atenție și îndemânare ne-a trebuit ca să transformăm ața colorată în mici semne de carte.
Dar ne-am bucurat cu toții când am vazut ce frumos este să țesem...
sâmbătă, 9 octombrie 2010
Tradiţii – Recunoaştem obiectele? (diferite obiecte tradiţionale, folosite într-o gospodărie din Banat)
Copii au fost împărțiți în 2 grupe, băieți și fete, și au încercat să identifice diferite obiecte de uz casnic tradiționale, dintr-o gospodărie din Banat.
Băieții au smicurat porumb.
Fetele au făcut șezătoare, învățând să coasă și să toarcă.
sâmbătă, 2 octombrie 2010
Re Lut 2010
În 2 octombrie 2010 am participat cu toții, cu mic cu mare la Expoziția interactivă de ceramică remixată Re Lut eveniment organizat de Asociația Re Cult la Muzeul Satului Bănățean.
Aici am lucrat alături de meșteri olari și artiști ceramiști și am învățat cum să lucrăm cu roata olarului. Ne-au ajutat studenți și cadre didactice de la Facultatea de Arte și Design din Timișoara.
Aici am lucrat alături de meșteri olari și artiști ceramiști și am învățat cum să lucrăm cu roata olarului. Ne-au ajutat studenți și cadre didactice de la Facultatea de Arte și Design din Timișoara.
ArteNative. Ludoteca tradițională
ArteNative. Ludoteca
tradiţională
În orizontul tradiţional, omul este meşteşugarul congenital, care îşi
desăvârşeşte abilităţile încă din primele momente ale vieţii sale. Până la o
vreme, aceasta se petrece prin joc şi voie bună; aici, jocul este metoda prin
care copilul descoperă înţelepciunea şi iubirea.
Programul ArteNative. Ludoteca tradiţională propune un mediu de
valorificare prin joc a acestui univers devenit intim şi, totodată, o cale de
aducere la lumină a unor iscusinţe care, în contextul educaţional actual, tind
să fie refuzate copilului. Efortul nostru se concretizează prin organizarea de
activităţi practice, menite să asigure dezvoltarea plenară a celor implicaţi.
Aceste activităţi sunt de inspiraţie tradiţională şi se bazează pe concepţia iudeo-creştină
despre artă şi meşteşug, ca lucrări care implică fiinţial omul şi îl împlinesc
după chipul şi spre asemănarea întru care a fost creat.
Atelierele ludice se concretizează în
activităţile ce se desfăşoara pe
parcursul a 8 întâlniri cu copiii (4-12 ani), sâmbăta, între orele 10-12, la
Clubului pentru copii al Fundaţiei Antimis,
Peştişorul de aur.
Copiii vor fi împărţiţi pe grupe, pe vârste şi în funcţie
de atelierele la care participă.
Obiective:
-
dezvoltarea interesului pentru artă
(pictură, modelaj, sculptură) şi tradiţii, realizarea unei ed.
interdisciplinare;
-
familiarizarea şi aplicarea criteriilor
estetice şi morale în aprecierea valorilor culturale;
-
dezvoltarea unor abilităţi practice în
vederea valorificării culturii tradiţionale şi a patrimoniului cultural
imaterial;
-
dezvoltarea inteligenţei creatoare, a
intuiţiei şi a imaginaţiei copiilor
-
dezvoltarea personală a copiilor prin
cunoaştere de sine şi a celorlalţi, pornind de la integrarea unui eveniment
semnificativ în cadrul colectivului;
Tema de lucru a programului este „Intrarea în Biserică a Maicii Domnului” (Vovidenia), ca sărbătoare
cu ocazia căreia se celebrează, între altele, un anumit model educaţional
tradiţional, bazat pe creşterea spirituală a copilului şi pe cultivarea unor
abilităţi specifice. Astfel, în tradiţia iudaică, se obişnuia ca fetele să fie
aduse la Templu de la vârsta de 3 ani. Până la vârsta de 15 ani, ele se
familiarizau cu prevederile Legii şi în acelaşi timp deprindeau anumite
meşteşuguri tradiţionale. În mediile tradiţionale din zona rurală, sărbătoarea
este asociată metaforei deschiderii universurilor şi metaforei luminii, ca
element simbolic indispensabil cunoaşterii.
Programul Atelierelor ludice:
2 octombrie – Modelaj – participare la activităţile ce se desfăşoară la Muzeul Satului, în cadrul proiectului RE-lut
- coordonator – Laura Ioana Moldovan
- coordonator – Florina Jinga
- coordonator – Laura Ioana Moldovan
- coordonator – Florina Jinga
- coordonator – Florina Jinga
- coordonator – Cătălina
Chelaru
- coordonator - Florina Jinga
- coordonator – Laura Ioana Moldovan