ArteNative. Ludoteca
tradiţională
În orizontul tradiţional, omul este meşteşugarul congenital, care îşi
desăvârşeşte abilităţile încă din primele momente ale vieţii sale. Până la o
vreme, aceasta se petrece prin joc şi voie bună; aici, jocul este metoda prin
care copilul descoperă înţelepciunea şi iubirea.
Programul ArteNative. Ludoteca tradiţională propune un mediu de
valorificare prin joc a acestui univers devenit intim şi, totodată, o cale de
aducere la lumină a unor iscusinţe care, în contextul educaţional actual, tind
să fie refuzate copilului. Efortul nostru se concretizează prin organizarea de
activităţi practice, menite să asigure dezvoltarea plenară a celor implicaţi.
Aceste activităţi sunt de inspiraţie tradiţională şi se bazează pe concepţia iudeo-creştină
despre artă şi meşteşug, ca lucrări care implică fiinţial omul şi îl împlinesc
după chipul şi spre asemănarea întru care a fost creat.
Atelierele ludice se concretizează în
activităţile ce se desfăşoara pe
parcursul a 8 întâlniri cu copiii (4-12 ani), sâmbăta, între orele 10-12, la
Clubului pentru copii al Fundaţiei Antimis,
Peştişorul de aur.
Copiii vor fi împărţiţi pe grupe, pe vârste şi în funcţie
de atelierele la care participă.
Obiective:
-
dezvoltarea interesului pentru artă
(pictură, modelaj, sculptură) şi tradiţii, realizarea unei ed.
interdisciplinare;
-
familiarizarea şi aplicarea criteriilor
estetice şi morale în aprecierea valorilor culturale;
-
dezvoltarea unor abilităţi practice în
vederea valorificării culturii tradiţionale şi a patrimoniului cultural
imaterial;
-
dezvoltarea inteligenţei creatoare, a
intuiţiei şi a imaginaţiei copiilor
-
dezvoltarea personală a copiilor prin
cunoaştere de sine şi a celorlalţi, pornind de la integrarea unui eveniment
semnificativ în cadrul colectivului;
Tema de lucru a programului este „Intrarea în Biserică a Maicii Domnului” (Vovidenia), ca sărbătoare
cu ocazia căreia se celebrează, între altele, un anumit model educaţional
tradiţional, bazat pe creşterea spirituală a copilului şi pe cultivarea unor
abilităţi specifice. Astfel, în tradiţia iudaică, se obişnuia ca fetele să fie
aduse la Templu de la vârsta de 3 ani. Până la vârsta de 15 ani, ele se
familiarizau cu prevederile Legii şi în acelaşi timp deprindeau anumite
meşteşuguri tradiţionale. În mediile tradiţionale din zona rurală, sărbătoarea
este asociată metaforei deschiderii universurilor şi metaforei luminii, ca
element simbolic indispensabil cunoaşterii.
Programul Atelierelor ludice:
2 octombrie – Modelaj – participare la activităţile ce se desfăşoară la Muzeul Satului, în cadrul proiectului RE-lut
- coordonator – Laura Ioana Moldovan
- coordonator – Florina Jinga
- coordonator – Laura Ioana Moldovan
- coordonator – Florina Jinga
- coordonator – Florina Jinga
- coordonator – Cătălina
Chelaru
- coordonator - Florina Jinga
- coordonator – Laura Ioana Moldovan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu