sâmbătă, 30 iunie 2012

Minunăţii din Grădina Domnului

Ateliere desfăşurate în perioada  5 mai - 30 iunie  2012

Recapitulare. Minunăţii din Grădina Domnului


ACTIVITATE

Data: 30.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Recapitulare. Minunăţii din Grădina Domnului

Obiective:
  • să-şi aducă aminte despre ce am vorbit, pe rând, la întâlnirile cu tema Minunăţii din Grădina Domnului;
  • să coloreze imagini cu: lăcrămioare, busuioc, grâu, trifoi, gălbenele, sânziene;
  • să povestească despre plantele despre care am învăţat;
  • să stabilească legătura între sărbătorile sau zilele de prăznuire ale sfinţilor şi plantele amintite ;
  • să confecţioneze o cutie în care să aşeze foile cu plantele despre care au învăţat.

Materiale necesare:
·        Foi pentru colorat cu:  lăcrămioare, busuioc, grâu, trifoi, gălbenele, sânziene;
·        Lipici, creioane colorate;
·        Foi cartonate cu modelul cutiei

Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute: 
  • Tatăl nostru; 
  •  Rugăciune la intrarea în clasă; 
  •  Rugăciunea de dimineaţă
- În timp ce copiii colorează, pe rând imaginile cu plante (lăcrămioare, busuioc, grâu, trifoi, gălbenele, sânziene), îşi amintesc despre sărbătorile sau sfinţii (Sf. Gheorghe, Sf. Împăraţi Constantin şi Elena, Sfânta Treime, Pogorârea Sfântului Duh, Maica Domnului, Sf. Ioan Botezătorul) de care sunt legate aceste plante.
- Copiii trebuie să-şi amintească, de asemenea, ce anume au lucrat de fiecare dată, în grădină.
- Explicăm la ce foloseşte fiecare plantă: unele au frumuseţe (lăcrămioara), altele sunt sfinţitoare (busuiocul), altele sunt aromatice, bune de mâncat pentru om (busuiocul), altele sunt bune pentru a hrăni animalele (trifoiul), altele sunt vindecătoare (gălbenelele, sânziene).

Activitatea practică
  • Fiecare copil primeşte foi pentru colorat cu plantele amintite şi le colorează;
  •  Copiii confecţionează o cutie şi o împodobesc cu flori, fluturi, păsări autoadezive.







La sfârşit, amintim despre ce am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea de mulţumire, Toţi cu inima curată.



sâmbătă, 23 iunie 2012

Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Despre sânziene


ACTIVITATE


Data: 23.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Despre sânziene

Obiective:
  • să povestească viaţa Sfinţilor Zaharia, Elisabeta şi cum s-a născut Ioan Botezătorul;
  • să-l caracterizeze pe Sfântul Ioan Botezătorul în câteva cuvinte (credincios, hotărât, Înaintemergător al Domnului);
  • să descrie şi să coloreze icoana Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul;
  • să povestească Legenda Sânzienei;
  • să recunoască sânzienele şi să  împletească coroniţe

Materiale necesare:
·        Relatarea biblică a Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul (Luca 1, 5-22);
·        Foi pentru colorat cu icoana Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul;
·        Lipici, creioane colorate;
·        Foi cu legenda Sânzienei;
·        Flori de sânziene

Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute: 
  • Tatăl nostru; 
  •  Rugăciune la intrarea în clasă; 
  •  Rugăciunea de dimineaţă
- La început, până se mai adună copiii,  confecţionăm un porumbel din hârtie dantelată, să ne amintim de Duhul Sfânt (http://hristosimpartasitcopiilor.blogspot.ro/2012/06/porumbel-pentru-rusalii.html);
- Citim din Sfânta Scriptură episodul despre Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul (Luca 1, 5-22);
- Discutăm pe marginea fragmentului citit (Cine erau Zaharia şi Elisabeta? Ce îşi doreau ei? Ce veste îi aduce îngerul Gavriil preotului Zaharia? Ce se întâmplă mai departe?);
- Ne amintim de Sfântul Ioan Botezătorul, despre Botezul Domnului şi faptul că Domnul Iisus era verişor, după mamă, cu Sfântul Ioan. Evidenţiem trăsăturile şi misiunea Sfântului Ioan (credinţă, hotărâre; pregătirea oamenilor pentru a-L întâmpina pe Domnul Iisus Hristos);
- Ne raportăm la calendar (mâine vom sărbători Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul şi, după Sfânta Liturghie, veţi vedea credincioşi care vor avea flori galbene în mâni. Acelea sunt sânziene. Denumirea „Sânziană” = de la Sânt Ion, Sfântul Ioan);
- Vorbim despre sânziene; descriem planta şi împletim coroniţe;
- Ieşim în curtea bisericii şi jucăm jocul Grădinarii.

Activitatea practică
  • Fiecare copil primeşte foi pentru colorat cu icoana  Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul, cu Legenda Sânzienei şi flori;
  • După ce colorează şi împletesc coroniţa, ieşim în curte şi jucăm jocul Grădinarii (inspirat din cartea Prin joc spre viaţă , scrisă de pr. lect. univ. dr. Ovidiu Panaite, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2011, p. 179) 
Copiii se aranjează pe două şiruri. La o anumită distanţă de cele două şiruri, în faţă, se pune un ghiveci cu flori. Primul copil din şir ţine o sticlă plină cu apă (de 1/2l). Al doilea copil din fiecare şir ia dopul de la sticlă, iar cel care ţine sticla, toarnă apă în dop, uşor, astfel încât să nu curgă din capac. Apoi, cel cu capacul plin, trebuie să fugă, să ude florile din ghiveci, dar fără să verse apa pe drum. Fuge înapoi şi dă capacul celui care urmează, iar el se aşază la capătul rândului. Când toţi copiii din rând au dus capacul, cel care tot jocul a ţinut sticla, duce şi el capacul plin. Câştigă copiii din şirul care a terminat mai repede.








La sfârşit, amintim despre ce am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea de mulţumire, Toţi cu inima curată.


sâmbătă, 16 iunie 2012

Maica Domnului. Despre gălbenele


ACTIVITATE

Data: 16.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Maica Domnului. Despre gălbenele

Obiective:
  • să povestească legenda referitoare la Maica Domnului şi la gălbenele;
  • să să recunoască florile numite gălbenele şi să precizeze altă denumire a lor (Aurul Maicii Domnului);
  • să coloreze icoana Maicii Domnului;
  • să-şi amintească unele dintre momentele importante din viaţa Maicii Domnului (Naşterea Domnului, Fuga în Egipt)
  • să recunoască florile de gălbenele şi să semene seminţe în pahare

Materiale necesare:
·        Povestea Aurul Maicii Domnului 
·        Foi pentru colorat cu icoana  Maicii Domnului;
·        Foi colorate, capsator, perforator, creioane colorate, panglică
·        Ghivece / pahare plastic, pământ, lopăţici, seminţe de gălbenele

Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute: 
  • Tatăl nostru; 
  •  Rugăciune la intrarea în clasă; 
  •  Rugăciunea de dimineaţă
- Povestim despre Maica Domnului, ne amintim despre momente importante din viaţa Maicii Domnului (Naşterea Domnului, Fuga în Egipt);
- Citim povestea Aurul Maicii Domnului (http://scoalagirov.ro/images/stories/upload/calendarulnaturii_1_2009.pdf);
- Discutăm despre ce este o legendă (are la bază un fapt adevărat – în cazul acesta Fuga în Egipt a Pruncului Iisus împreună cu Maica Sa şi bătrânul Iosif – dar istoria, povestea ce se construieşte în jurul acestuia ţine de ficţiune);
- Povestim despre virtuţile Maicii Domnului (modestia, simplitatea, bogăţia sufletească); comparăm bogăţia materială  (dată de bunuri materiale, trecătoare) cu cea spirituală (bunătate, curăţie sufletească, smerenie, blândeţe, cinste), evidenţiind-o pe cea spirituală şi înţelegând exemplul pe care ni-l oferă Maica Domnului.
- Copiii vor colora gălbenelele pe o foaie, vor realiza trăistuţa Maicii Domnului cu „bănuţii” din petale de gălbenele (din hârtie) şi vor lipi pe o foaie petalele din hârtie, astfel încât să aibă o floare.
- Ieşim în curtea bisericii şi grădinărim.

Activitatea practică
  • Fiecare copil primeşte:
-        foi colorate A4  pentru realizarea trăistuţei;
-        iconiţe cu Maica Domnului de colorat;
-        petale de gălbenele, decupate din hârtie;
-        ghivece / pahare din plastic, pământ, lopăţici şi seminţe de gălbenele
  • Cei mici confecţionează trăistuţa din hârtie, ca pe un cornet de pop corn. Cornetul se presează cu mâna, iar capătul de jos se îndoaie şi se capsează. În partea de sus, se decupează vârful, pentru a nu mai fi ascuţit. Înfiecare cornet se introduc petale de gălbenele decupate, pentru a ne aminti de „bănuţii” Maicii Domnului din trăistuţă. Pe fiecare trăistuţă, copiii lipesc icoana Maicii Domnului colorată şi leagă o panglică în partea de sus.
  • Apoi, petalele decupate,  sunt lipite pe o foaie, aşa încât să obţină o floare de gălbenele.
  • În timp ce lucrăm, cântăm Născătoare de Dumnezeu şi Cuvine-se cu adevărat;
  • Când ies în curte, copiii trebuie să recunoască în grădinuţa cu flori, gălbenelele. Apoi, fiecare copil ia pământ cu lopăţica, îl pune în ghiveci/pahar, presară seminţele şi mai adaugă pământ şi apă. Vor duce ghivecele/paharele acasă, cu promisiunea că le vor uda pământul să poată răsări gălbenelele.















La sfârşit, amintim despre ce am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea de mulţumire, Toţi cu inima curată.

sâmbătă, 9 iunie 2012

Sfânta Treime (continuare). Despre trifoi


ACTIVITATE

Data: 9.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Sfânta Treime (continuare). Despre trifoi

Obiective:
  •  să-şi aducă aminte ce sărbătorim în a doua zi de Rusalii (Ziua Sfintei Treimi);
  • să înţeleagă comparaţia Sfântului Patrik referitoare la Sfânta Treime şi frunza de trifoi;
  •  să descrie icoana Sfintei Treimi, amintind de episodul biblic al întâlnirii dintre Avraam şi Dumnezeu în Treime;
  • să recunoască frunzele de trifoi între plantele din curtea bisericii;
  • să realizeze un colaj cu frunze de trifoi


Materiale necesare:
·        Biblia povestită copiilor; icoana Sfintei Treimi;
·        Cartea Abecedarul micului creştin, Ed. Nepsis, Timişoara, 2012;
·        Cartea 12 Prinţese şi împărătese adevărate, Ed. Nepsis, Timişoara, 2009;
·        Foi, lipici, creioane colorate;
·        Frunze de trifoi

Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute: 
  • Tatăl nostru; 
  •  Rugăciune la intrarea în clasă; 
  •  Rugăciunea de dimineaţă
- Copiii au adus grâul înverzit;
- Citim episodul biblic în care Sfânta Treime i se arată lui Avraam, la stejarul Mamvri;
- Discutăm despre Dumnezeu care este Unul singur, Unul în fiinţă, dar întreit în Persoane; este mai greu să înţelegem cum poate fi Dumnezeu Unul singur în Trei Persoane, pentru noi, oamenii (omul este unul în fiinţă şi o persoană); Sfântul Patrik, încercând să le explice irlandezilor acest lucru, a folosit exemplul frunzei de trifoi, care este una, dar are trei frunzuliţe;


- Organizăm un mic joc: copiii ies în curte şi trebuie să găsească, între plante, frunze de trifoi; cine găseşte primul, primeşte primul o iconiţă a Sfintei Treimi. Vor lua câteva frunzuliţe de trifoi pentru a le lipi pe o foaie colorată, alături de frunza de trifoi din hârtie, pe care o primesc.

- Vorbim despre trifoi (unde se găseşte? când şi cum se seamănă? La ce foloseşte?)
- Am plănuit ca cei mici să semene trifoi, într-un ghiveci, dar n-am reuşit să găsesc seminţe, înainte de activitate, aşa că ….
- Înainte de sfârşitul activităţii, citim despre Sfânta Fevronia, pe care o sărbătorim în 25 iunie (Prinţese şi împărătese adevărate, Ed. Nepsis, Timişoara, 2009;).

Activitatea practică

  • Fiecare copil primeşte foi şi frunze de trifoi decupate din hârtie;
  • Vor lipi frunzele din hârtie, apoi pe cele adevărate, realizând astfel un colaj care să le amintească de exemplul pe care l-a folosit Sfântul Patric pentru a înţelege cum poate fi Dumnezeu Unul în Trei Persoane;
  • Copiii vor primi câte o iconiţă cu Sfânta Treime, în ordinea în care au reuşit să recunoască trifoiul.



La sfârşit, amintim despre ce am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea Preasfântă Treime.