Pagini
▼
sâmbătă, 30 iunie 2012
Recapitulare. Minunăţii din Grădina Domnului
ACTIVITATE
Data: 30.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Recapitulare.
Minunăţii din Grădina Domnului
Obiective:
- să-şi aducă aminte despre ce am vorbit, pe rând, la întâlnirile cu tema Minunăţii din Grădina Domnului;
- să coloreze imagini cu: lăcrămioare, busuioc, grâu, trifoi, gălbenele, sânziene;
- să povestească despre plantele despre care am învăţat;
- să stabilească legătura între sărbătorile sau zilele de prăznuire ale sfinţilor şi plantele amintite ;
- să confecţioneze o cutie în care să aşeze foile cu plantele despre care au învăţat.
Materiale necesare:
·
Foi
pentru colorat cu: lăcrămioare, busuioc,
grâu, trifoi, gălbenele, sânziene;
·
Lipici,
creioane colorate;
·
Foi
cartonate cu modelul cutiei
Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
- Tatăl nostru;
- Rugăciune la intrarea în clasă;
- Rugăciunea de dimineaţă
- În timp ce copiii
colorează, pe rând imaginile cu plante (lăcrămioare, busuioc, grâu, trifoi, gălbenele, sânziene), îşi amintesc
despre sărbătorile sau sfinţii (Sf. Gheorghe, Sf. Împăraţi Constantin şi Elena,
Sfânta Treime, Pogorârea Sfântului Duh, Maica Domnului, Sf. Ioan Botezătorul)
de care sunt legate aceste plante.
- Copiii trebuie să-şi
amintească, de asemenea, ce anume au lucrat de fiecare dată, în grădină.
- Explicăm la ce foloseşte
fiecare plantă: unele au frumuseţe (lăcrămioara), altele sunt sfinţitoare (busuiocul),
altele sunt aromatice, bune de mâncat pentru om (busuiocul), altele sunt bune
pentru a hrăni animalele (trifoiul), altele sunt vindecătoare (gălbenelele,
sânziene).
Activitatea practică:
- Fiecare copil primeşte foi pentru colorat cu plantele amintite şi le colorează;
- Copiii confecţionează o cutie şi o împodobesc cu flori, fluturi, păsări autoadezive.
La sfârşit, amintim despre ce
am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea de
mulţumire, Toţi cu inima curată.
sâmbătă, 23 iunie 2012
Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul. Despre sânziene
ACTIVITATE
Data: 23.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Naşterea
Sfântului Ioan Botezătorul. Despre sânziene
Obiective:
- să povestească viaţa Sfinţilor Zaharia, Elisabeta şi cum s-a născut Ioan Botezătorul;
- să-l caracterizeze pe Sfântul Ioan Botezătorul în câteva cuvinte (credincios, hotărât, Înaintemergător al Domnului);
- să descrie şi să coloreze icoana Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul;
- să povestească Legenda Sânzienei;
- să recunoască sânzienele şi să împletească coroniţe
Materiale necesare:
·
Relatarea
biblică a Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul (Luca 1, 5-22);
·
Foi
pentru colorat cu icoana Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul;
·
Lipici,
creioane colorate;
·
Foi
cu legenda Sânzienei;
·
Flori
de sânziene
Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
- Tatăl nostru;
- Rugăciune la intrarea în clasă;
- Rugăciunea de dimineaţă
- La început, până se mai adună copiii, confecţionăm un porumbel din hârtie dantelată,
să ne amintim de Duhul Sfânt (http://hristosimpartasitcopiilor.blogspot.ro/2012/06/porumbel-pentru-rusalii.html);
- Citim din Sfânta
Scriptură episodul despre Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul (Luca 1, 5-22);
- Discutăm pe marginea
fragmentului citit (Cine erau Zaharia şi Elisabeta? Ce îşi doreau ei? Ce veste
îi aduce îngerul Gavriil preotului Zaharia? Ce se întâmplă mai departe?);
- Ne amintim de Sfântul Ioan Botezătorul, despre Botezul Domnului şi
faptul că Domnul Iisus era verişor, după mamă, cu Sfântul Ioan. Evidenţiem
trăsăturile şi misiunea Sfântului Ioan (credinţă, hotărâre; pregătirea
oamenilor pentru a-L întâmpina pe Domnul Iisus Hristos);
- Ne raportăm la calendar (mâine vom sărbători Naşterea Sfântului Ioan
Botezătorul şi, după Sfânta Liturghie, veţi vedea credincioşi care vor avea
flori galbene în mâni. Acelea sunt
sânziene. Denumirea „Sânziană” = de la Sânt Ion, Sfântul Ioan);
- Vorbim despre sânziene;
descriem planta şi împletim coroniţe;
- Ieşim în curtea bisericii şi
jucăm jocul Grădinarii.
Activitatea practică:
- Fiecare copil primeşte foi pentru colorat cu icoana Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul, cu Legenda Sânzienei şi flori;
- După ce colorează şi împletesc coroniţa, ieşim în curte şi jucăm jocul Grădinarii (inspirat din cartea Prin joc spre viaţă , scrisă de pr. lect. univ. dr. Ovidiu Panaite, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2011, p. 179)
Copiii se aranjează pe două şiruri. La o anumită
distanţă de cele două şiruri, în faţă, se pune un ghiveci cu flori. Primul
copil din şir ţine o sticlă plină cu apă (de 1/2l). Al doilea copil din fiecare
şir ia dopul de la sticlă, iar cel care ţine sticla, toarnă apă în dop, uşor,
astfel încât să nu curgă din capac. Apoi, cel cu capacul plin, trebuie să fugă,
să ude florile din ghiveci, dar fără să verse apa pe drum. Fuge înapoi şi dă capacul
celui care urmează, iar el se aşază la capătul rândului. Când toţi copiii din
rând au dus capacul, cel care tot jocul a ţinut sticla, duce şi el capacul
plin. Câştigă copiii din şirul care a terminat mai repede.
La sfârşit, amintim despre ce
am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea de
mulţumire, Toţi cu inima curată.
sâmbătă, 16 iunie 2012
Maica Domnului. Despre gălbenele
ACTIVITATE
Data: 16.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Maica
Domnului. Despre gălbenele
Obiective:
- să povestească legenda referitoare la Maica Domnului şi la gălbenele;
- să să recunoască florile numite gălbenele şi să precizeze altă denumire a lor (Aurul Maicii Domnului);
- să coloreze icoana Maicii Domnului;
- să-şi amintească unele dintre momentele importante din viaţa Maicii Domnului (Naşterea Domnului, Fuga în Egipt)
- să recunoască florile de gălbenele şi să semene seminţe în pahare
Materiale necesare:
·
Foi
pentru colorat cu icoana Maicii
Domnului;
·
Foi
colorate, capsator, perforator, creioane colorate, panglică
·
Ghivece
/ pahare plastic, pământ, lopăţici, seminţe de gălbenele
Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
- Tatăl nostru;
- Rugăciune la intrarea în clasă;
- Rugăciunea de dimineaţă
- Povestim despre Maica Domnului, ne amintim
despre momente importante din viaţa Maicii Domnului (Naşterea Domnului, Fuga în
Egipt);
- Citim povestea Aurul Maicii Domnului (http://scoalagirov.ro/images/stories/upload/calendarulnaturii_1_2009.pdf);
- Discutăm despre ce este o
legendă (are la bază un fapt adevărat – în cazul acesta Fuga în Egipt a
Pruncului Iisus împreună cu Maica Sa şi bătrânul Iosif – dar istoria, povestea
ce se construieşte în jurul acestuia ţine de ficţiune);
- Povestim despre virtuţile
Maicii Domnului (modestia, simplitatea, bogăţia sufletească); comparăm bogăţia
materială (dată de bunuri materiale,
trecătoare) cu cea spirituală (bunătate, curăţie sufletească, smerenie,
blândeţe, cinste), evidenţiind-o pe cea spirituală şi înţelegând exemplul pe
care ni-l oferă Maica Domnului.
- Copiii vor colora
gălbenelele pe o foaie, vor realiza trăistuţa Maicii Domnului cu „bănuţii” din
petale de gălbenele (din hârtie) şi vor lipi pe o foaie petalele din hârtie,
astfel încât să aibă o floare.
- Ieşim în curtea bisericii şi
grădinărim.
Activitatea practică:
- Fiecare copil primeşte:
-
foi colorate
A4 pentru realizarea trăistuţei;
-
iconiţe
cu Maica Domnului de colorat;
-
petale
de gălbenele, decupate din hârtie;
-
ghivece
/ pahare din plastic, pământ, lopăţici şi seminţe de gălbenele
- Cei mici confecţionează trăistuţa din hârtie, ca pe un cornet de pop corn. Cornetul se presează cu mâna, iar capătul de jos se îndoaie şi se capsează. În partea de sus, se decupează vârful, pentru a nu mai fi ascuţit. Înfiecare cornet se introduc petale de gălbenele decupate, pentru a ne aminti de „bănuţii” Maicii Domnului din trăistuţă. Pe fiecare trăistuţă, copiii lipesc icoana Maicii Domnului colorată şi leagă o panglică în partea de sus.
- Apoi, petalele decupate, sunt lipite pe o foaie, aşa încât să obţină o floare de gălbenele.
- În timp ce lucrăm, cântăm Născătoare de Dumnezeu şi Cuvine-se cu adevărat;
- Când ies în curte, copiii trebuie să recunoască în grădinuţa cu flori, gălbenelele. Apoi, fiecare copil ia pământ cu lopăţica, îl pune în ghiveci/pahar, presară seminţele şi mai adaugă pământ şi apă. Vor duce ghivecele/paharele acasă, cu promisiunea că le vor uda pământul să poată răsări gălbenelele.
La sfârşit, amintim despre ce
am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea de
mulţumire, Toţi cu inima curată.
sâmbătă, 9 iunie 2012
Sfânta Treime (continuare). Despre trifoi
ACTIVITATE
Data: 9.06.2012
Vârsta: 4-9 ani
Tema: Sfânta
Treime (continuare). Despre trifoi
Obiective:
- să-şi aducă aminte ce sărbătorim în a doua zi de Rusalii (Ziua Sfintei Treimi);
- să înţeleagă comparaţia Sfântului Patrik referitoare la Sfânta Treime şi frunza de trifoi;
- să descrie icoana Sfintei Treimi, amintind de episodul biblic al întâlnirii dintre Avraam şi Dumnezeu în Treime;
- să recunoască frunzele de trifoi între plantele din curtea bisericii;
- să realizeze un colaj cu frunze de trifoi
Materiale necesare:
·
Biblia
povestită copiilor; icoana Sfintei Treimi;
·
Cartea
Abecedarul micului creştin, Ed.
Nepsis, Timişoara, 2012;
·
Cartea
12 Prinţese şi împărătese adevărate,
Ed. Nepsis, Timişoara, 2009;
·
Foi,
lipici, creioane colorate;
·
Frunze
de trifoi
Desfăşurarea activităţii:
- La început, ne rugăm împreună cu rugăciunile ştiute:
- Tatăl nostru;
- Rugăciune la intrarea în clasă;
- Rugăciunea de dimineaţă
- Copiii au adus grâul
înverzit;
- Citim episodul biblic
în care Sfânta Treime i se arată lui Avraam, la stejarul Mamvri;
- Discutăm despre Dumnezeu
care este Unul singur, Unul în fiinţă, dar întreit în Persoane; este mai greu
să înţelegem cum poate fi Dumnezeu Unul singur în Trei Persoane, pentru noi,
oamenii (omul este unul în fiinţă şi o persoană); Sfântul Patrik, încercând să
le explice irlandezilor acest lucru, a folosit exemplul frunzei de trifoi, care
este una, dar are trei frunzuliţe;
- Organizăm un mic joc: copiii ies în curte şi trebuie să găsească, între
plante, frunze
de trifoi; cine găseşte primul, primeşte primul o iconiţă a Sfintei Treimi. Vor
lua câteva frunzuliţe de trifoi pentru a le lipi pe o foaie colorată, alături
de frunza de trifoi din hârtie, pe care o primesc.
- Vorbim despre trifoi (unde se găseşte? când şi cum se seamănă? La ce
foloseşte?)
- Am plănuit ca cei mici să semene trifoi, într-un ghiveci, dar n-am
reuşit să găsesc seminţe, înainte de activitate, aşa că ….
- Înainte de sfârşitul activităţii, citim despre Sfânta Fevronia, pe care
o sărbătorim în 25 iunie (Prinţese şi împărătese adevărate, Ed. Nepsis, Timişoara, 2009;).
Activitatea practică:
- Fiecare copil primeşte foi şi frunze de trifoi decupate din hârtie;
- Vor lipi frunzele din hârtie, apoi pe cele adevărate, realizând astfel un colaj care să le amintească de exemplul pe care l-a folosit Sfântul Patric pentru a înţelege cum poate fi Dumnezeu Unul în Trei Persoane;
- Copiii vor primi câte o iconiţă cu Sfânta Treime, în ordinea în care au reuşit să recunoască trifoiul.
La sfârşit, amintim despre ce
am discutat şi ce anume am făcut la această întâlnire şi rostim rugăciunea Preasfântă Treime.